Consumentenbond bericht rechtmatig

Consumentenbond bericht rechtmatig

by Ziptone
5 september 2018

De Consumentenbond hoeft zijn nieuwsbericht over klachten over Belcentrale niet te rectificeren. Dit is de uitslag van een kort geding dat Belcentrale had aangespannen tegen de Consumentenbond. Belcentrale stelde dat de klachten over het bedrijf niet bestonden en dat de Consumentenbond uit eigen gewin melding van problemen maakte. Maar de rechter heeft Belcentrale op alle punten in het ongelijk gesteld.

De Consumentenbond maakte eerder melding over de vele klachten die het ontvangt van (klein)zakelijke bellers over Belcentrale. Volgens de gedupeerde consumenten werden zij door deze organisatie benaderd voor een telefooncontract. Daarbij zou onder andere zijn gebleken dat het bedrijf zich soms voordoet als KPN. Ook maakte het onvoldoende duidelijk dat het om een zakelijk aanbod ging. Daarnaast gaven sommige zakelijke bellers aan dat meerjarige contracten alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn.

Geen beroep doen

De gedupeerden kunnen geen beroep doen op consumentrechtelijke bescherming, zoals een wettelijke bedenkperiode. Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, is dit onmogelijk. De Consumentenbond kan dan ook weinig betekenen voor de gedupeerden en verwijst ze door naar een rechtsbijstandsverzekering of branchevereniging.
Belcentrale stelde dat de berichtgeving onrechtmatig was. Het trok de klachten in twijfel en vond dat het niet de taak van de Consumentenbond is om te berichten over de belangen van (kleine) ondernemers.

Ongelijk

De rechter stelt Belcentrale op alle punten in het ongelijk. Ook is het aantal en de inhoud van de klachten ten onrechte in twijfel getrokken. Het bericht van de Consumentenbond is rechtmatig, omdat het de feiten weergeeft en er geen oordeel aan verbindt.

 

Lees ook TELEFOON DOOD, SLAGBOOM OMHOOG, ALARM DEFECT

Customer Experience
Top