Op het werk heet Fatima gewoon Wendy

Op het werk heet Fatima gewoon Wendy

by Ziptone
19 april 2018

Telemarketingbureaus vragen allochtone medewerkers hun naam te veranderen. Dit komt de sales ten goede. Dergelijke ‘artiestennamen’ wekken meer vertrouwen dan een ‘buitenlands klinkende naam’ beaamt Ivo van Dam, eigenaar van contactcenter Quality Calls in NRC. Niet dat Fatima per se Wendy moet heten. ”Het is een eigen keuze.”

Werknemers met een buitenlands klinkende naam krijgen bij contactcenters vaak het advies een andere naam te gebruiken. Klanten zouden eerder een energiecontract of telefoonabonnement afsluiten bij een telefonische verkoper met een Nederlandse naam. De 30-jarige Emina heet dan ook Nina. Fatima is op het werk Wendy Jansen en Quafa met een headset op noemt zichzelf Chantal. Dat verkoopt beter.

“Helaas zit het zo nog steeds in elkaar in dit land”, zegt Ivo van Dam. Een andere naam aannemen is niet verplicht bij zijn bedrijf, benadrukt hij. “Het is een eigen keuze.” Boubker verandert zijn naam dan ook niet, net zomin als Assmaa. Haar naam wordt verstaan als Esmee.

Gebruikelijk

Toch is het – zo vertellen mensen die het werk hebben gedaan in deze branche gebruikelijker om wél je naam te veranderen dan om het niet te doen. In sommige gevallen is dat geen vrije keus en wordt het opgedragen door een leidinggevende. Zo veranderde Lamyae Aharouay als 18-jarige haar naam op verzoek van haar baas in Linda de Vries. Dat voelde als zelfverraad, zegt ze achteraf.

“Je doet het, zeggen ook de anderen, omdat je jong bent en minder nadenkt over hoe raar het eigenlijk is dat je niet als jezelf kunt werken. Omdat je gevoelig bent voor wat een teamleider vriendelijk suggereert, en omdat je gewoon de targets wilt halen. Lukt dat beter met een Nederlandse naam, nou ja, dan moet dat maar zo.”
“Je kunt heel hard je best doen, je diploma’s halen, je cv volproppen met extra-curriculaire activiteiten, maar het land waar je wieg stond, of dat van je ouders, of een exotische naam, kan nog altijd zwaarder wegen.”

Lees ook KLANTEN WILLEN VAKER CONTACT MET TUSSENPERSOON

 

 

Customer Experience
Top