Geen Gedoe Garantie moet ergernis voorkomen

Geen Gedoe Garantie moet ergernis voorkomen

by Ziptone
25 januari 2018

De belangenvereniging voor online winkels Thuiswinkel.org en de Consumentenbond hebben de Geen Gedoe Garantie in het leven geroepen. Bedrijven die zich aansluiten bij dit initiatief beloven publiekelijk dat ze het consumenten zo makkelijk mogelijk maken hun recht op garantie te halen.

Omdat online winkelen sterk toeneemt en consumenten daar steeds grotere uitgaven doen, begint de Consumentenbond de Geen Gedoe Garantie samen met Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor online winkels. Maar ook ‘stenen’ winkels en webwinkels die niet bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten, kunnen meedoen.

Speciale hashtag

Bedrijven zeggen met de Geen Gedoe Garantie toe om zich aan de wettelijke garantieregels te houden, duidelijk te communiceren over de garantierechten van consumenten en hen niet van het kastje naar de muur te sturen. De Consumentenbond publiceert een lijst van deelnemende organisaties op zijn website en consumenten kunnen bedrijven aansporen mee te doen door ze op social media te ‘taggen’ met de hashtag #GeenGedoe.
Garantieafhandeling leidt tot grote ergernis onder consumenten. Jaarlijks komen er bij de Consumentenbond de meeste vragen en klachten over binnen. Een kwart van de consumenten is ontevreden over de garantieafhandeling. Zo’n 15 procent koopt zelfs liever een nieuw product dan in discussie te moeten gaan met een verkoper of fabrikant.

Knap lastig

Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Garantie is een groot goed, maar in de praktijk blijkt het voor consumenten vaak knap lastig om te krijgen waar ze recht op hebben. Daarom bieden we, samen met Thuiswinkel.org, bedrijven de kans om zich van hun beste kant te laten zien door Geen Gedoe Garantie te beloven. En zo’n publieke belofte maakt het voor consumenten makkelijker om bedrijven eraan te houden.”

Nooit voorkomen

Ank van Heeringen, senior jurist Thuiswinkel.org: “Garantie is een lastig onderwerp. Thuiswinkel.org sluit graag aan bij dit initiatief omdat onze leden al werken met de regels uit de belofte van de Geen Gedoe Garantie. Dit is een van de aspecten van ons lidmaatschap waarmee onze leden zich onderscheiden. Klachten kun je natuurlijk nooit helemaal voorkomen, maar je kunt wel altijd proberen om ze zonder gedoe op te lossen.”

Customer Experience
Top