ACM stuurt aan op heldere energienota’s

ACM stuurt aan op heldere energienota’s

by Ziptone
3 mei 2018

Alle Nederlandse energiebedrijven sturen hun klanten duidelijke energierekeningen. Dit is het gevolg van ingrijpen door de Autoriteit Consument & Markt. Zowel de kostenposten die op de rekening staan zijn eenvoudig terug te vinden, net als informatie over prijswijzigingen. Hierdoor kunnen consumenten beter nagaan of hun energiebedrijf levert wat is afgesproken. Daardoor is onnodig contact te voorkomen.

Vorig jaar voldeden 16 van de 40 bedrijven waarvan de ACM de energierekening onderzocht nog niet aan de gewenste helderheid. De overige 21 bedrijven konden volstaan met enkele kleine aanpassingen, terwijl 3 organisaties zó slecht presteerden dat de ACM hen een last onder dwangsom dreigde op te leggen om de verbeteringen af te dwingen.

Afspraak is afspraak

Uiteindelijk legde de ACM twee lasten op. Toch hoefden de bewuste organisaties geen dwangsommen te betalen, omdat ze de gevraagde aanpassingen op tijd doorvoerden.
Woordvoerder Bernadette van Buchem: “Energie is voor veel huishoudens een belangrijke kostenpost. Daarom vinden wij het belangrijk dat consumenten een duidelijke rekening krijgen die ze kunnen controleren. Dit helpt consumenten ook in het gesprek met hun energiebedrijf wanneer de rekening onverwacht hoog uitvalt.”

De ACM heeft zich de afgelopen periode ingespannen voor duidelijke informatie in de hele keten: van aanbod, via contract naar de rekening. De energierekening vormt het sluitstuk. Pas als de consument het aanbod van zijn energiebedrijf kan vergelijken met het contract dat hij tekent en de rekening die hij ontvangt, kan hij nagaan of het bedrijf zich aan de afspraken houdt. Hij kan dan controleren of hij de tarieven betaalt die hij had afgesproken. De ACM heeft de juistheid van de energierekening in dit onderzoek niet gecontroleerd.

Lees ook THUISWERKERS PRESTEREN BETER

Customer Experience
Top