Agile klantcontact – deel 1

by Ziptone

Agile klantcontact – deel 1

by Ziptone

by Ziptone

shutterstock_186484241Tegenwoordig moet alles ‘agile’ zijn. Niet verwonderlijk overigens, want we zijn er met zijn allen niet geduldiger op geworden. Agile dus. De vertalingen van het woordje agile zijn onder andere behendig, lenig, vlug en rap. Allemaal prettige eigenschappen; ze dekken goed de lading maar het bekt lang niet zo lekker. Weten we dat ook weer.

Agile werken op basis van Scrum
Voor wie de afgelopen 10 jaar niet heeft opgelet een klein stukje uitleg. Agile werken vindt zijn huidige oorsprong in de software ontwikkeling. Een methodiek die ‘scrum’ heet is er haast onlosmakelijk mee  verbonden. De grote belofte is dat het ontwikkelen van software aanmerkelijk sneller gaat en dat het eindresultaat dichter bij de wensen van de klant/opdrachtgever/gebruiker uitkomt dan bij inzet van meer traditionele ontwikkelmethoden.

Op zich maakt het de belofte waar zolang alle betrokken partijen zich goed bewust zijn van de gekozen methodiek, hoe deze werkt en daar ook in geloven. Het basisprincipe is eigenlijk heel simpel: breek iets op in hele kleine stukjes die je in een korte, vooraf vastgestelde periode kunt maken. Zo’n periode duurt bijvoorbeeld 2 weken en wordt een ‘sprint’ genoemd. Aan het einde van de sprint komt het team bij elkaar en is er een oplevermoment om te testen. Daar zit de grote kracht: ontwikkelaars moeten concreet laten zien wat ze doen en wel (vrijwel) meteen met (deel)resultaten komen. Als klant zie je je opdracht dan ook groeien en omdat wij mensen visueel zijn ingesteld is dit ook meteen een kans om tijdens het ontwikkelproces al een beetje bij te sturen.

Een van de meest opmerkelijke eigenschappen van deze manier van werken is dat er geen vastomlijnd eindproduct is. Dat gaat ook eigenlijk niet wanneer je tijdens het proces zo’n beetje alles kunt veranderen. Eigenlijk is het enige dat vooraf vastligt het tijdsbestek. Dat is dan ook meteen de valkuil van zo’n agile/scrum aanpak. Zonder een sterke product owner die het team de juiste focus geeft loop je het gevaar dat je project tussentijds zoveel aanpassingen krijgt dat de tijd om is voordat je project af is.

Agile marketing
Wij marketeers zouden onze naam geen eer aandoen wanneer we hippe termen niet zouden overnemen. Inderdaad, links en rechts schieten er ineens artikelen voorbij met instructies hoe je een marketing afdeling agile kunt maken. Grappig genoeg zag ik voor mijn geestesoog direct een paginagrote advertentie waar maar de helft instaat. Of een gelikte campagne die wel gelanceerd wordt maar waar de opvolging ontbreekt. Hoe het ook gaat lopen bij je, één ding is duidelijk. Wanneer je deze route gaat wil je een goed werkend controlemechanisme inregelen. Daar waar je met name online (content!) marketing wilt afrekenen op conversie is het cruciaal dat je uitingen juist, relevant, consistent en volledig zijn.

In situaties waar veel klantcontact plaatsvindt is het trouwens een waardevolle verandering. Zijn we namelijk niet allemaal bezig met het persoonlijker maken van dat klantcontact? Nou dan! Wat sluit er dan beter aan dan een methodiek die je tijdens het gebruik kunt bijschaven of aanpassen. Agile klantcontact, om er maar meteen een mooie, hiep hiep hoera term bij te plakken.

Er bestaat een kans dat je hiermee wat gemopper van de IT afdeling op je hals haalt. Grote kans zelfs. In deel 2 van dit blog gaan we daar verder op in.

Eric Jan van Wordragen, eigenaar van Het Commercieel Klankbord

Ook interessant

Geen categorie
Top