Succesvolle digitalisering vraagt om leiders

Succesvolle digitalisering vraagt om leiders

by Ziptone
20 augustus 2018

Organisaties die willen vernieuwen, investeren fors in digitalisering. Maar slechts een gering aantal daarvan beschikt over de digitale (39%) en leidinggevende (35%) capaciteiten om de digitale verandering te laten slagen. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini onder meer dan 1.300 bestuurders in zo’n 750 organisaties.

Een zorgelijke ontwikkeling meent Vincent Fokke, Chief Technology Officer bij Capgemini. Het bureau deed zes jaar terug exact dezelfde meting en constateerde toen een beter resultaat: 45% meende in 2012 over leidinggevende capaciteiten te beschikken om de digitaliseringsslag tot een succes te maken.

“Om digitale transformaties te doen slagen, is er behoefte aan een leider die inhoudelijk snapt waar het om draait en mensen kan enthousiasmeren. Als een leider deze capaciteiten niet heeft, dan krijgt hij of zij werknemers niet mee. En dat laatste is juist essentieel.”

Andere cultuur

Daarnaast slagen veel organisaties er niet in de juiste organisatiecultuur te bouwen die nodig is voor de verandering. Slechts 38 procent geeft aan een formeel programma te hebben voor de digitale omscholing van huidige werknemers. En dat is cruciaal met de komst van Artificial intelligence, Machine Learning en Internet of Things.
Wat daar niet aan meewerkt, is dat slechts 36 procent van de organisaties gelooft dat de leidinggevenden en managers een gedeelde visie op dergelijke complexe veranderingsprocessen hebben.

Digitale koplopers

Aan digitale koplopers kunnen veel organisaties dan ook een voorbeeld nemen. Die blijken met name te vinden onder leveranciers van consumentenproducten, zoals L’Oréal. “Het bedrijf verzamelt uitgebreide klantgegevens van direct-to-consumer-websites om zo te anticiperen op nieuwe trends. L’Oréal richt zich bovendien op het verbeteren van de vaardigheden van werknemers en op wereldwijde samenwerkingen met startups en het integreren van nieuwe technologie in klantervaringen.”

Retail en telecom

Ook de retail- en telecomsector voeren de digitaliseringsslag goed in, volgens de onderzoekers. Ze moeten wel, vanwege de grote concurrentie die ze ondervinden. “Retailers zien zich genoodzaakt om hun klantaanbod van een topervaring te voorzien, waarbij een omnichannel-aanpak onontbeerlijk is. Telecomspelers hebben te maken met grote bedreigingen door digitalisering, vooral WhatsApp en VOIP, die hun traditionele businessmodellen op de kop hebben gezet.”

Tips

Hoe worden organisaties een digitale leider in hun sector? Capgemini geeft een aantal tips:

  • Betrek werknemers actief in de planning en uitvoering van digitale transformatieprogramma’s.
  • Zet data analytics in om waardevolle inzichten te verkrijgen in klantwensen.
  • Train werknemers in de omgang met digitale tools.
  • Bouw consequent aan een digitale cultuur.
  • Integreer verschillende klantkanalen voor betere klantervaringen.

 

Lees ook VIJF ZIEKENHUIZEN KARTREKKERS IN DIGITALISERING

 

Human Resources
Top