Sensoor, hulplijn voor volwassenen, overbelast

Sensoor, hulplijn voor volwassenen, overbelast

by Ziptone
24 juli 2017

24 juli 2017 – Sensoor, de telefoondienst voor hulpverlening aan volwassenen, kan de drukte niet aan, zo liet de dienst deze week weten. Door de wachtlijsten in de ggz neemt het aantal bellers toe.
In de piekuren – de avond en het begin van de nacht – krijgt ruim 30 procent van de bellers niemand aan de lijn: ze horen alleen de telefoon overgaan. Volgens een bericht in NRC Handelsblad moet de dienst mensen met acute problematiek in de kou laten staan. Bij Sensoor werken ruim 1.000 vrijwilligers op 25 locaties in het land. Jaarlijks worden er ruim 250.000 gesprekken gevoerd over eenzaamheid, over geldzorgen, relatie- of werkproblemen. Sommige bellers denken aan zelfmoord.

Het aantal gesprekken neemt dit jaar toe. Het meest recente cijfer, over de maand juni, laat een stijging ten opzichte van een jaar eerder zien van 15 procent. Vooral mensen met psychiatrische problemen bellen op. Ze hebben een paniekaanval, barsten in woede uit of gaan gebukt onder een depressie. De wachttijd tussen aanmelding voor hulp en een intakegesprek mag in Nederland maximaal vier weken bedragen. Dat ìs al lang voor mensen die elke dag een loden last met zich meedragen, maar in de praktijk ligt de wachttijd zelfs op vijf weken – gemiddeld. Minister Schippers (Zorg, VVD) heeft vorige week weliswaar met partijen als GGZ Nederland en verzekeraars afspraken gemaakt om de wachttijden terug te dringen, maar die instellingen hebben nog een heel jaar gekregen om dat te bereiken.
Mensen die geen gehoor krijgen, sturen soms boze mails. Juist daarom werft Sensoor nu nieuwe vrijwilligers. Nieuwe vrijwiligers zijn echter pas beschikbaar na de training, die zich uitstrekt over drie maanden. Een deel van de kandidaten valt bovendien af. Ze schrikken soms van de uren die je als vrijwilliger moet draaien: per week minstens één dienst van vier uur en elke maand een nachtdienst.

Om de nood te lenigen heeft directeur Van Bijsterveld onlangs een verzoek gedaan aan de vrijwilligers die er al werken. Of ze, heel misschien, „een of twee uurtjes” extra zouden kunnen werken.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten, financier van Sensoor, laat weten binnenkort met de organisatie over de problemen in gesprek te gaan. (Bron: NRC)

Customer Experience
Top