DNB: “Veel onbekend over nieuwe bankenregels”

DNB: “Veel onbekend over nieuwe bankenregels”

by Ziptone
14 februari 2018

Bezoek de site van je bank en na enig zoeken heb je informatie over PSD2. Ondanks dat heeft De Nederlandsche Bank (DNB) een lijst met vragen en antwoorden gepubliceerd over deze nieuwe Europese bankenrichtlijn die toegang tot bankgegevens regelt. Volgens DNB zijn veel consumenten en winkeliers nog onbekend met de wet, meldt het persbericht.

PSD2 is de nieuwe Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet maakt meer concurrentie en vernieuwing in betalingsverkeer mogelijk. Nu zijn er 38 betalingsdiensten met een vergunning, dat worden er waarschijnlijk rond de vijftig.
Want straks kunnen naast banken ook andere bedrijven en instellingen betalingen uitvoeren en nieuwe betaaldiensten starten. Mits de consument daar toestemming voor geeft. Dan krijgt deze organisatie toegang tot de rekening(en) bij de bank(en) van de consument. Geeft de consument geen toestemming, dan verandert er niets, zo legt DNB piekfijn uit.

Met PSD2 komen er aanbieders van nieuwe betaal- en informatiediensten op de markt: een andere bank of een fintechbedrijf. Zij komen online tussen de consument en de bank, als een derde partij. Al deze partijen dienen een vergunning te hebben van DNB of van een andere toezichthouder uit de Europese Unie. PSD2 regelt het toezicht op deze derde partijen.

Klare taal

DNB gaat er bij de aanvragen op letten dat het verzoek om toestemming in begrijpelijke taal wordt gesteld. Volgens Kassa is het opmerkelijk dat er in de Europese richtlijn niets staat over voortijdig intrekken van de toestemming om bankgegevens in te zien. PSD2 is in Nederland nog niet ingevoerd omdat de wet nog moet worden aangepast. Als dat gebeurt heeft DNB nog ongeveer drie maanden nodig om de vergunningen te beoordelen.

Meer voorlichting

De Nederlandsche Bank (DNB) informeert consumenten en winkeliers over PSD2 namens het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Het MOB is een samenwerkingsverband van vijftien maatschappelijke organisaties, zoals consumenten-, winkeliers- en bancaire organisaties. Ook verwijst de DNB consumenten naar de websites van banken.

 

Human Resources
Top