Callcenter gemeente Amsterdam heeft te veel flexwerkers

Callcenter gemeente Amsterdam heeft te veel flexwerkers

by Ziptone
17 december 2018

Meer dan 60 procent van de 300 callcentermedewerkers die werkzaam zijn bij de gemeente Amsterdam heeft een flexcontract. Volgens FNV ligt dat cijfer nog hoger: 75 procent. Dat staat in schril contrast met het streefcijfer van 15 procent flexwerkers voor het gehele ambtenarenapparaat. De flexkrachten voeren samen met de vakbond actie voor meer vaste banen in het callcenter.

Volgens FNV werken veel uitzendkrachten al drie jaar op het callcenter van de gemeente en worden ze structureel meer uren ingeroosterd dan hun uitzendovereenkomst voorschrijft. Hoewel ze hetzelfde uurloon krijgen als vaste krachten, bouwen ze minder pensioen op en maken ze geen aanspraak op ontwikkelingsmogelijkheden of een eindejaarsuitkering. Bovendien hebben de flexwerkers geen vaste vrije dagen op 1 en 5 mei.

Wegwerpartikel

Het Parool citeerde vorige week flexkrachten van het callcenter die spraken over “een duiventil” waar steeds nieuw personeel wordt ingewerkt. Dit gaat volgens hen ten koste van de dienstverlening aan de burger. Onzekerheid bij de flexwerkers en het oprekken van de termijn om in vaste dienst te komen leidt tot demotivatie en een hoog verloop: nu de arbeidsmarkt aantrekt, wordt het zoeken naar een alternatief voor veel werknemers aantrekkelijker. Een van de uitzendkrachten waarmee Het Parool sprak, geeft aan dat hij al 3,5 jaar als uitzendkracht voor Amsterdam werkt: “Ik vind het ondraaglijk worden. Wij zijn wegwerpartikelen, zoals koffiebekers.”

Zwartboek

In 2016 presenteerde FNV Overheid samen met de Flexwerkgroep Amsterdam een zwartboek, dat liet zien dat het aantal flexwerkers bij de gemeente Amsterdam relatief hoog was: 22 procent vergeleken met een gemiddelde van 15 procent voor andere gemeenten.

Frustrerend voor de burger

OR-voorzitter Mario Soriano geeft aan dat er bij de afdeling Werk, Participatie en Inkomen recent 250 flexwerkers in vaste dienst zijn gekomen. Desondanks schaart hij zich achter het standpunt van FNV dat het percentage flexwerkers op maximaal 15 procent moet liggen. Ook moet volgens hem de dienstverlening aansluiten op de flexibilisering: “De intentie was dienstverlening door externe huur te verbeteren. Als dat niet zo is, dan is dat frustrerend voor de burger. Het is raar dat ze niet weten hoe te handelen bij de balie.”

Bron: Het Parool/Binnenlands Bestuur

 

Lees ook GROEI FLEXWERK LEIDT TOT MEER VERLOOP

Human Resources
Top